Friday 15 August 2014

Period tak teratur pun boleh mengandung + 10 amalan TTC ku

Soalan biasa lps dah kawen mst orang tanya

 " Dah ade ke? "
 " Merancang ke?

aku pun sama la dapat soalan2 tu, banyakkk lagi soalan2 berkaitan, bila jawapannya belum lagi... ada jugak mulut2 takde insuran   perli

"tula...dok jauh lagi ngn suami...'
"tak pandai mainlah..."

macam2 lagi la... aku nikah 30 nov 2013, dapat tau ngandung may 2014.. kiranya 5 bulan la 'kosong'... awal kawen mmg tak pk nak anak cepat ke lambat ke kalau Allah dah tetapkan rezeki akan sampai masa... 

Citernya, bila dah sakit jiwa orang yg tak paham bahasa asek tanya soalan yang dia sndiri pun tak tahu jawapannya pasal bila nak ada anak ni... aku pun buat la beberapa amalan utk TTC atau Trying to Conceive ni.

Antaranya: 



1. Betulkan kitaran period 
mmg dari dulu lagi period aku mmg tak tetap.. ikut dan dia la nak brapa hari pun.. masa dlu mmg la rasa tak kisah asalkan period datang tiap bulan. tp bila nk ngndung nak kena tau waktu subur smua tu kan... 

aku pegi check dgn doktor kat klinik bakti nstp, dia pun leh cakap takde ubat, dia pun sama period tak tetap macam cycle aku, dia pun taktau bila waktu subur dia .. lor. tak membantu pulak jawapan dia.. huhu.. dengan sedehnya aku google2 sndir la pastu terjumpa blog doktor zubaidi, dia ada ajar cara kira waktu subur kalau period tak tetap ape semua tu.

2. Guna OPK, OVULATION PREDICTOR KITS (ALAT KESAN WAKTU SUBUR) 
Benda ni dia macam UPT test kit tu, tapi dia leh kesan waktu subur.. OPK ni mmg berguna sangat utk orang macam aku sbb kalau period tetap, cycle nya sama, senang nak tau bila waktu subur tu.. 

untuk aku, aku guna, lepas je abes period, aku akan test guna OPK sampai la dapat dua line, bila dah dua line, haritu jugak kena bersama ngn suami, seeloknya haritu dan esoknya, 

masa aku aritu  beli utk stok dua kali period, sbb nak kena test hari2... sebab akunya cycle kan tak sama setiap bulan.. so kena berkorban OPK kit ni nk test..

skali tu aku tersilap guna sbb tak paham sangat cara guna nya so bila 1st time dapat dua line tu aku ingatkan dah terlepas waktu subur, sebenarnya dalam masa 12jam tu waktu subur kita, so dah boleh ajak suami ON la....

kali kedua periodnya baru la aku tau bila patut standby utk cari rezeki anak... masa subur kita tu tanda2 lainnya suhu badan akan tinggi sikit, perut rasa sakit sikit, masa aku itu ari rasa macam nak demam je.. tapi memandangkan OPK dah dua line...kena la cari rezeki jua...haha... faham ke idak ni... heee


 (cara baca keputusan OPK, gambar internet)

(Tingkatkan peluang untuk hamil dengan mengetahui waktu subur anda. Dengan menggunakan OPK alat kesan waktu subur ini yang mempunyai Ketepatan 99.6%. )

Bagi aku, berkesan guna cara ni sbb kali kedua aku dapat dua line tu, aku bgtahu ude-bak la masa tgh subur, so paham2 la, korang pun jangan malu jangan segan, bagitahu je kat incik somi, so ada kerjasama kalau btul dalam usaha nk TTC kan.... 

*update tambahan cara guna OPK
disebabkan ada dapat beberapa PM cara nak guna OPK, jadi aku blogkan je senang korang nak baca..kalau tak paham jugak lagi, sudi2 la pm ya..

1. Lepas abes period, terus test OPK ni, setiap hari (kalau period tak tetap), kalau period tetap pun boleh test jugak untuk pastikan korang tak terlepas waktu subur tu.

2. Masa test, jam 1400h-1600h, dua jam sebelum jangan minum air banyak sbb air kencing yang cair akan kurangkan kepekatan hormon LH yang nak diuji tu

3. Bila dah dapat dua line (refer gambar), dalam masa 12-48 jam tu sila lah ajak suami bersama, maknanya dapat je dua line, malam tu dan esok, perlu bersama nak bagi tak terlepas waktu subur tu.. jangan lupa esok pun test lagi OPK tu nak tgk masih dua line ke tak...

macamtu jer :)  

Untuk beli OPK Murah dan free tips extra cara mengandung yang tiada dalam blog ini sbb 18sx sikit, boleh whatsapp ye, saya guide cara guna opk dan tips extra tu dgn pembelian mana-mana pakej OPK melalui saya klik wasap.my/+60172404088

Ramai juga dah berjaya guna tips extra ni, alhamdulillah... 








3. Tanya pendapat kawan2 yang dah mengandung
Antara orang yg aku tanya, kawan aku si Ash, dia ni mak anak tiga.. bila aku cakap 

"nanti aku p umah hang, hang ajaq aku cara main nak bagi dapat anak.."

pastu dia jawap " hang gila ka, main macam biasalah...." 

hahaha... macam biasa tu macamana kan? kikiki... dari bacaan dan soalan kpd doktor, posisi lelaki di atas adalah lebih sesuai utk bagi sperm berenang masuk bila dah ready nak tembak tu....

4. Jangan basuh lepas setel cari rezeki anak
Kaki letak tinggi atau lapik bantal, ni elok bila dah tau waktu subur lah, kang hari2 tak basuh kena kencing kotor pulak.. hahaha





5.Bagi suami minum kopi sebelum ehem2
Katanya untuk bagi sperm gagah perkasa berenang cari ovum.. macam aku, aku bagi ude-bak minum kopi CCFM, baguih untuk tenaga, dan kesihatan lain.. kopi ni siap ada kolagen + vit c lagi..tumit kaki ude-bak yang kasor2 tu abeh licin bila dia minum kopi ni..



6. Minum kopi HKCC
Sedia maklum masalah period aku yang tak menentu tadi kan... bukan takat tu, senggugut pun teruk, setiap kali period tu aku mesti demam, guling2 je dalam bilik... yg kenalkan aku ngn kopi ni akak Cheqma, aku pun cari la khasiatnya, elok utk kesihatan luar dalaman la.. aku pun try beli tiga kotak set perempuan, dua kotak set lelaki CCFM, beli dgn ejen putrajaya, kak Umie 016-660 3741

Alhamdulillah, walaupun aku mula2 takut nak try sbb aku ni xleh mnum kafien, kalo mnum jadi takleh tdo malam, jantung degup jadi laju, pastu pening kepala.. tapi HKCC ni lain, aku minum elok je...sedap, takde plak jadi masalah sama macam sblm ni... 

Senggugut aku pun dah tak sakit gila sampai takleh g keja tu, memula minum, period darah keluar cam ketul2 siket...katanya nk cuci dalaman yg tertinggal tu, slain tu migrain aku pun takde bila mnum kopi ni, bagus khasiatnya antara lain tumit kaki jadi licin, muka kurang berminyak , dll..

Kopi ni aku minum tiga kotak je, sehari sekali , kadang2 dua kali, bagi aku yg TTC, kopi ni lebih kepada baiki kesuburan, abes je kotak ke tiga ingat nak oder lagi, siap dok tanya nak beli borong la kononnya.... skali cek UPT dah dua line... alhamdulillah.. 



7.  Elakkan makan makanan tajam
Ni semua sedia maklum nenas, tapai, tebu macamtu la cthnya, walopon aku ni peminat tebu, sanggup telan ayaq liuq smata2 nak pantang ni la...

8. Elak makan fast food, kentang, soya dan minum air kosong
Dulu boleh dikatakan mmg fasfud tu makanan ruji aku la. huhu.. tp utk TTC aku stop makan semua fasfud, dan minum banyak ayaq kosong, air manis2 tu jarang2 je amek.. utk cuci la dalaman kesan2 makanan yang tak elok ni. satu lagi kentang dan soya pun aku baca tak elok untuk kesuburan, so aku stop...


9. Pegi berurut
 Walaupun dah ada segala cara2 tu, dalaman tak tau cemana kan, kisahnya bila doktor kat klinik bakti tadi tu takleh nak bg aku jawapan yang meyakinkan aku utk TTC,  mmbe aku Ash tadi suggest sorang akak urut kat ampang ni.. 

terus aku set appoinment ngn akak urut  tu masa hari ke 5 period sbb dia nak tgk kedudukan peranakan... bila cek perut sambil sembang2 tu, katanya peranakan senget sikit ke arah kanan, dia pun urut2 sket betulkan kedudukan..terasa jugakla benda yang dia tolak sikit2 tu...masa urut ngn makcik aku kat keramat dlu masa awal2 kawen pun makcik aku dah kata peranakan aku ni cam jatuh sket... tula muda-muda dlu aktif sangat

tapi dgn kak shah ni, dia kata rawatan dia urut sampai tiga kali je (tiga bulan period), kalau tak berjaya gak , dia suh tukar la cari org urut yg lain, tapi aku ngn dia urut skali tu la, bulan berikutnya dah ngndung... 

masa urut tu hari jumaat, dia pegang2 perut aku siap kata 
 " dalam ni kosong ni takde sperm"

erkk....?? macamana dia bleh tau ni

hahaha 

"mmg la ksong sbb suami saya balik malam ni, dia kerja kat penang, kami pjj.."

"ohhh patutlaaa kosong" kata kak shah tu.. 

nak heran tak heran la kan dah mmg tu kepakaran dia bleh tau ada isi ke takde isi kan.. hihihih

kak shah ni bidan kat hosp ampang tu. tp dah pencen la.. so dia buat urut2 tu kat umah dia je.. sape2 nak no tepon dia, wasap/text bagi tau kat aku 0172404088, nanti aku share kan...

Tambahan info edit pada 23/7/2018 : Kak shah dah meninggal dunia pada 2016 akibat sakit barah otak , last aku jumpa dia pun pada Jun 2016 itu pun sebenarnya tgh mengandung anak kedua dah.. 
Ni throwback skrinshot last whatsapp aku dgn arwah...semoga Allah tempatkan beliau dikalangan orang yang beriman.amin



10. Makan folic asid
Ni doktor pun suh makan sebagai persediaan nak ngndung, kalau yg rancang nak kawen n dapat anak cepat tu, elokla makan dua bulan sebelum kawen, macam aku dah kawen baru nk makan, tu pun bila doktor suruh, yelah, mana aku tau sebelum ni.. aku beli kat farmasi je.. makan sebiji sehari...

 Namun apa yang paling penting, Mintak kat Allah, solat dhuha hari-hari...Semua dgn izin Allah, macam aku biasa doa supaya Allah bagi aku anak bila aku ngn ude-bak dah bersedia..


Mak, 
15/8/2014



No comments:

Post a Comment