Monday 11 August 2014

Orang perempuan ni kuat, bab mengandung macam2 kena tanggung!

 1st trimester yang 1001 pengalaman...




Lain orang, lain nikmat mengandung 9 bulannye. ada orang elok je takde alahan , tau2 dah nak bsalin, ade orang sepanjang 9 bulan tu alahan, macam bos aku cte tadi bini dia sampai benti keje sebab ngandung alahan sampai masuk bulan ke 7 tak elok2 lagi.. haaa...

macam aku lak awal- awal lagiiiii dah rasa loya2 dah... 1st makanan yang tetiba nak makan sangat2 tak pasal2, nasik lemak, dengo macam senang nk cari nasik lemak. tapi masa tu baru sampai kat airport penang, cam biasa ude-bak la amek, ttbe  teringin benor nk makan nasik lemak. ude-bak bleh cakap mana nk cari malam2 ni kat penang, kalau nk nasik kandaq senang la nk cari.. 

perghhhhh... masa tu tetiba sayu gilerrr rasa, sentap je,,ttbe lak masa tu rasa nak makan sangat2 nasik lemak (padahal tak tau pun tgh ngndung 3 minggu) 

tacing sungguh.....sedih yang amat la rasa bila dapat jawapan macamtu sbb ude-bak ni dari zaman cintan cintun dulu2 lagi susah nak cakap takde/taktau bile aku rasa nk makan apape..

 "nasik lemak je kot, ape yang susah sangat" aku pikio dalam hati la...dah malam sket tah mana la ude-bak dapat jawapan ade kedai mana tah jual nasik lemak.. ceh... masa tu dah sentap dah... trus ckap xmo la nk balik tdo dah malam pun kat kul 12.. flight sampai pun dah kol 10 lebeh kot,,,

org kata mabuk loya muntah smua ni utk 1st trimester ja.. sama la.. lebeh kurang ngn aku, tapi aku nye muntah teruk tu start senja.. siang tu loya2 pening2.. balik je keje, dalam kete pun aku muntah, dengo bunyik ekzos pun aku pening, sampai umah abeh semua keluar balik.. muntah2 dari senja bersambung2 sampai la kadang2 tu 1-2 pagi pun ulang alik pi muntah lagi,,

doktor bagi ubat tahan muntah pun tak jalan gak, ada la kononnya nak tahan la xmo bagi muntah, skali muntah tu pandai plak shoot dari perut keluaq kot hidung... siap abeh jus perut yang kuning tu pun keluaq skali. setiappppp hari macamtu.... siap tepi mulut luka sbb asik nganga luas masa muntah,.. kalo tgk keadaan aku masa 1st trimester macam orang kena dera kata achu-tiqah si adik aku...

lpas muntah biasala, lapaq, tapi dah tgh malam, nak makan pun aku pikio mst muntah balik.. so tdoq jela dalam penat2 ngn lapaq2 tu... berat pun dalam dua bulan turun 5.5kg...

disebabkan aku nye tekanan darah pun rendah, beberapa kali gak la pitam.. 1st pitam masa tu puasa ke-2, sorang2 pegi giant setiawangsa sbb ttbe rasa nk makan tembikai.. setel beli barang, beratur, dah rasa kepala pening dah.. sambil bdiri pegang troli tu, pitam kat lantai.. nasib baik ade akak bratur kat depan tu pautkan badan dia, jatuh bersama-sama  la aku ngn dia, sbb bukak je mata, dia tgh peluk aku dah kat lantai,..


masuk air pun pernah, dua kali kat Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan (HAT Mizan), bagus doc kat sini, selesa, tak ramai orang, mmg free jelah sbb aku isi borang bini askor..pegi sana drive sendiri dari umah, masuk je doc cek urine ape smua tu terus masuk air aku pn tak tahu la brapa botol sbb siap tertido2.. skali tu ude-bak kat penang... lagi skali masa ude-bak kat Aussie, sedih sungguh rasa laki jauh, aku plak saket.. (nak sangat kawen askor kan) nah rasakan..... huhu.. 



masa dah sakit2 dapat MC + amek unpaid leave tu, aku dok ngn ude-bak kat butterworth. itu pun banyak kali gak pitam2 n hampir2 pitam, jalan sikit  kepala rasa ringan je nak tumbang, solat bdiri pun pitam, nk jalan p toilet yg depan katil pun pitam .. sampai rekod kat buku merah aku merahhh je sentiasa, doc kat RSAT Butterworth pun nasihat suh makan macam2 yang bleh stabilkan balik masalah aku, antaranya kena makan 15 biji kerang setiap hari dalam masa dua minggu, bayam, kepah, hati, andddd apa lagi la aku pun lupa ...

selain tu, badan rasa cepat penat, mengah la lebeh kurang, lepas makan mengah, jalan sket penat, kaki asek cramp je...tu sbb kurang calcium kata doc.. bila dah makan pil kalsium, baru elok sket kaki takde dah rasa tarik mengkarung tu...

alahan yang teruk macamni la buat aku xleh p keje.. mc + cuti + unpaid leave, lebeh kurang sebulan lebeh la aku tak keje... masuk 4 bulan baru la loya2 ngn muntah teruk tu slow2 hilang, nak muntah pun bila salah makan cth makan rempah2, kari2, goreng2 cth kfc pun xbuleh, semua akan keluaq balik dgn jayanya.


Mak,
11/8/2014






No comments:

Post a Comment