Sunday 25 January 2015

38 minggu 5 hari: my surges 3 hari story

Baby Z : Hari ke 13

421 days happily married



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah 

Fresh fr d oven

My not-so-natural birth story, tapi alhamdulillah tujuan utama no episiotomy, tak jahit, Berjaya! 


12 Januari 2015, 1025h, Isnin,  21 Rabiulawal 1436 selesai satu perjuangan, pertarungan, penantian nak tunggu baby Z lahir.. 


surges perut mengeras2 start Sabtu 10 januari lagi.  Masa checkup kat GMC Dr Hamiza scan mmg dok rasa mengeras2 sgt. Buat ctg, v.e dah 3cm Dr suh admit terus masa tu.. Ehhhh surges tu mmgla senak perut jadinya tapi bearable lgpun baru 3cm kot.. 


Terus aku ngn ude-bak lari hosp, tak admit pun haritu. Siap pegi makan2 jalan2 kat jusco pastu balik rumah malam baru msg Dr ckp tak jadi masuk wad.. 



mlm tu mmg buat natural inducer lagi ngn ude-bak.  Mihmihmih..

jelly like bloody show pun muncul malam tu jugak.. Masa tu baru 38 minggu 3 hari. Dok fikir izzit time?  Sbb minggu lepasnya dok cery-bery pun duk fikir.. Emm dah dekat masa kot ni...


Esoknya 11 januari jadual mmg full. Nak pegi potluck,  kenduri kawen kat putrajaya n ampang la kononnya.


Baru kat potluck kg warisan, nak makan minum ape semua tak lalu. Perut dok mengeras lebih kurang 10 mins skali mcmtu... Sambil2 duduk sempat makan sikit je pastu tak tahan p masuk dlm kete. Kensel pegi putrajaya, ajak pegi GMC. Sampai sana ve lagi. 


Eh 3cm gak lagi, time tu nurse tanya nak admit tak aku ckp oklah admit sbb sakit mcm ape je kan time tu... 


Nurse tanya dah makan ke belum sbb lpas ni xleh makan berat, nak masuk air nak induce katanya. 


Eh ehhh terus aku pancung, takkan xleh makan, anddd takmo masuk air ke cucuk tahan sakit apape sbb dah bincang ngn Dr dah birth plan semua nak natural pain..


Nurse cam wat muka sket time tu nurse ckp "kalau taknak masuk air takmau induce, lambat la nak tunggu laluan bukak" siap perli aku lak nape smalam tak admit la ape la... 


Aku ckp kat dia takpe bagi saya bincang ngn suami dlu nanti saya bgtahu balik.. Mmg la aku xnak masuk air ke ape medical interventions epidural, induce semua ni.. So, tak lagi masuk wad haritu. 


Balik rumah dah ptg, mula la kisah layan surges atas katil sampai tak lalu nak makan apape. Minum air je. Masa tu dah menonggeng tonggang terbalik dah. Kjp main gym ball, kjp bgn hip sway, Peh.


Perut mengeras ya amat. Jadi kompius masa tu sbb ada orang ckp mcm sakit senggugut kalau nak tbranak. Aku kalo senggugut mmgla sampai demam. Tapi perut mengeras ni tak sama pun cam senggugut. Lebih kpd rasa mcm kena electric shock. 


Ude bak tlg masat pun kejap2 menjadi, kejap2 mcm tak hilang pun sakitnya.  Sudahnya mlm tu dia tido.


 Aku teruskan layan surges siap baru nak download apps contraction timer.. Surges kejap selang 5 minit.  Kjp 2, 3,4 minit.  Sempat lagi google jumpa kalau surges berbeza ni lebih kpd practice-labour. Haha.




 Okk layan lagi surges.. Tp sepanjang layan surges tu darah mmg turun sikit2 mcm period tu. Ude bak msg dr Hamiza,  dr ckp turun darah mcmtu takyah risau. Tunggu air ketuban pecah je katanya..  


Layan2 surges tu dekat2 kul 0400h-ish Isnin, sempat lagi kejut ude-bak mintak maaf. Manatahu kot2 umur tak panjang ke time nak branak nanti.  Ude bak senyum je sambil gosok kepala aku. Ehh tak jwb pun maaf ke tak. Huhu.. 


Layan surges lagi siap masuk bath tub pun tak menjadi sbb darah turun lagi. Masuk bilik suh ude bak urut sikit. Dkat2 subuh mcmtu rasa tak selesa, terus muntah 4x mmg banyak isi perut keluar, darah pun banyak gile turun. 


Ok jom pegi GMC, jalan dari bilik nak ke keta pun mmgla payah. Surges laju je dtg. Sampai GMC nurse suh masuk labour room yg super sejuk aircond dia,  v.e dah 7cm!! Nurse pesan jangan teran lagi nanti dalam terkoyak teruk katanya..


Duk lyn surges sambil ude bak suap air, kurma, kopi HKCC, ude bak siap ingatkan aku utk deep breathing bisik kat telinga.. Mmg membantu deep breathing tapi ya Allah surges mmg la tak tahu nak cakap cemana peritnya!


Ude-bak lpk tepi main hp, kejap dia tido duduk, pastu pegi tido bsandar kat dinding.  Time tu dia nak urut pun aku rasa tak selesa. Dia letak tgn kat kaki aku tanya nak ape lagi pun aku rasa tak selesa. Huhuu.. Terus dia tido lepas dah siap pacak camera video SJ4000 kat tepi. 


Annoying je pulak  dgn bunyi mesin ngn ctg strap tu, aku cabut je letak tepi, nurse plak dtg pasangkan balik.. Sudahnya aku suh ude bak bukak, simpan dlm laci. Aman hidup sekejap!


 sambil duduk pegang ude-bak,  goyang2 buat hip sway. Nurse suh baring aku ckp tak selesa nak baring.  Haha cam tensen je nurse tu pepagi nak mlyan aku. 


Sampai satu tahap aku rasa nak terkencing.  Nurse tak bagi pegi toilet takut tbranak tgh jln katanya.  Dia pakai tube je. 


 Pastu aku rasa nak terberak. Nurse ckp mmgla rasa mcm nak berak, siap pesan jangan teran. Ehh aku mmg rasa nak terberak betul ni... Dia kata jgn teran plak.. Huhh... 


Sbb aku pegi class AMANI haritu kan, ada la idea sket cemana rupa kalau dah full bukaan tu. 


Terus sendiri raba bawah, eh eh mcm dah ready je ni. Apesal dorg tak bagi aku teran kan? Suh ude bak tanya nurse, rupanya Dr Hamiza tak sampai lagi ada kat skolah anak setelkan 1st day masuk skolah. 


Mmg rasa nak ngamuk la aku masa tu bila dngar nurse jawab mcmtu.. Sabar..sabar... Layan surges lagi... 


Time tu aku nekad dah, kalau rasa nak terberak atau rasa nak teran je lagi, mmg aku nak teran je. Nasibla kalau keluar tahi, dorang kemaslah. Haha.. 


Elok je tak lama pastu Dr Hamiza pun sampai.. Dia cek cakap ok kepala baby mmg dah kat depan dah tunggu air ketuban pecah dah boleh branak.. Layan2 surges air ketuban pun pecah lencun rasa....


Mula la kisah nak meneran, oh aku layan meneran sambil duduk bukan baring, tak selesa pulak nak cangkung sbb katil dia kecik takut jatuh. Kikikii...   


Adelah dlm 3 @ 4 kali stop masa teran tu sbb aku nye nafas pendek2. nurse ngn Dr dok cakap "lagi..lagi sikit lagi.. Ha dah nampak rambut dia terpacak keluar" 


Aku lak time tunggu surges nak teran tu sempat ingatkan Dr

 "saya taknak gunting tau" 

"Iyeee sarah, awak dah bagitahu saya aritu.. Ok ni baby dah kat depan dah ni takleh lelama nanti lemas, air ketuban dah hijau baby berak dah..." 


 Dr jawab sambil dok main2 kepala baby ude-bak ckp mmg kepala baby dah nampak...


wahaha, patut ude bak yg ingatkan, ude bak tak cakap,  aku yg cakap. Yg penting  ingatkan mana tahu dia lupa tak pasal kena gunting..seriauuuu...

1st nak teran tu sakitnya Ya Allah, siap nangis, Dr pesan nafas kena betul2 jangan nangis nanti baby stress dia takmo keluar.


Last skali punya teran seingat aku mmg curi nafassss siap rasa takde nafas pun aku tolak gak lagi.  Mmg teran sembelit la kata orang pastu 

*pofffff


Rasa kepala baby keluar terus ngan badan siap air ketuban pun percik keluar sampai kena seluar ude bak kat tepi. Haaa amekla sorang sikit..


Ya Allah mmg lah.... Hilang semua sakit yg ada bila tgk baby :') 


Dr hamiza letak baby kat dada terus utk breastfeed, time tu mmg nampak baby dah berak banyakkkk, nurse sedut mulut baby...


 baby z bersih je selain tahi hijau kat bontot dia, kepala ada lah darah sikit2, berkat minum air kelapa banyak2 kot bila dah 8 bln... 


Baby nangis, ude bak pun kiss dahi aku.. Ok touching sendiri masa tu. Alhamdulillah, tanda cinta dah selamat dilahirkan. 


Nurse dtg nak cucuk kat peha tp aku tak dengar sgt ape dia ckp.  Lebih kpd nak cepatkan uri keluar dia kata....


Nasib baikla dah pegi class kan, terus aku ckp kat dia takpe saya nak tunggu uri keluar sendiri, alhamdulillah dapat DCC dkat 20 minit mcmtu,  mmg ada rasa mcm surges nak branak jugak masa dok tunggu uri tu jatuh.. :) 


Part kedua paling best selain branak pagi tu masa Dr Hamiza check koyak. 


"1st degree tear je ni, takde bleeding pun kat situ, tak payah jahit ni..."


Mmg berbunga la aku dengau tak payah jahit kan.. Alhamdulillah Allah makbulkan doa, sbb mmg aku taknak gunting n jahit yg paling utama. 


Berbaloi usaha yg aku buat utk tak gunting n koyak sbb nak elak jahit. Next entry aku citer cemana cara eh.. 

Skang nak sambung ngempeng! 

Alhamdulillah...

Ahmad Zarif Muhaimin bin Ahmad Zahri Muda 





Mak
25 januari 15

No comments:

Post a Comment